dinsdag 11 oktober 2011

De nieuwe trend voor webshops is social shopping.

In een vorige post vroeg ik me af of Facebook de website gaat vervangen. In deze post vraag ik me af of Facebook de webshop gaat vervangen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik denk het niet.

Maar wat ik wel denk is dat Facebook en andere sociale netwerken een grote invloed hebben en krijgen op het gedrag van de online shoppende klant. Facebook heeft een stevige positie in Nederland en het aantal leden neemt gestaag toe. Het is dus logisch dat webshops zich gaan richten op de enorme potentie die Facebook biedt.

Social Outlet


In de webshop worden niet alleen de producten gepresenteerd aan bezoekers. Ook de backoffice voor het afhandelen van bestellingen, betalingen en retouren zijn onderdeel van de webshop. Webshop eigenaren zitten er dus niet op te wachten om een kopie van hun webshop op Facebook te plaatsen.

Wat ze willen is de doelgroep bereiken en dat kan door een filiaal te openen op Facebook waarbij producten uit de webshop worden gepresenteerd.

Als voorbeeld de webshop Plushop.nl:


In deze shop worden paraplu's in alle soorten en maten aangeboden. Via de tool Social Outlet van Starsale wordt een selectie van het assortiment aangeboden op Facebook.


De bezoeker van de Facebook pagina van Plushop ziet de aangeboden producten binnen Facebook en kan hier ook een mening over geven met de Like knop zodat vrienden van de gebruiker over het product geïnformeerd worden. Ook kan er doorgeklikt worden om meer informatie te zien. En natuurlijk is er de bestel button om meteen te bestellen.


Als op de bestel button wordt geklikt komt de klant op de juiste plek ik de webshop terecht. Hier wordt de bestelling en de betaling afgerond en de order zit netjes in de backoffice van de webshop.

5 tips voor een Facebook shop

  1. Bied een selectie van je assortiment aan. Honderden producten aanbieden op één Facebook pagina is te onoverzichtelijk. Beter is dan om meerdere (thema) pagina's te maken. 
  2. Biedt producten exclusief op Facebook aan. 
  3. Social media en social shopping gaat niet alleen over verkopen maar ook over informeren. Geef ook achtergrond informatie en tips over gebruik. 
  4. Promoot je Facebook outlet op Twitter, je weblog en via Facebook advertenties. 
  5. Wacht niet af tot anderen succesvol zijn maar ga aan de slag en doe ervaring op. 
Wie meer wil weten over de implementatie van een shop op Facebook verwijs ik naar de social media specialisten van Starsale in Enschede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten