Maar wat ik wel denk is dat Facebook en andere sociale netwerken een grote invloed hebben en krijgen op het gedrag van de online shoppende klant. Facebook heeft een stevige positie in Nederland en het aantal leden neemt gestaag toe. Het is dus logisch dat webshops zich gaan richten op de enorme potentie die Facebook biedt.
Social Outlet
In de webshop worden niet alleen de producten gepresenteerd aan bezoekers. Ook de backoffice voor het afhandelen van bestellingen, betalingen en retouren zijn onderdeel van de webshop. Webshop eigenaren zitten er dus niet op te wachten om een kopie van hun webshop op Facebook te plaatsen.
Wat ze willen is de doelgroep bereiken en dat kan door een filiaal te openen op Facebook waarbij producten uit de webshop worden gepresenteerd.
Als voorbeeld de webshop Plushop.nl:
In deze shop worden paraplu's in alle soorten en maten aangeboden. Via de tool Social Outlet van Starsale wordt een selectie van het assortiment aangeboden op Facebook.
De bezoeker van de Facebook pagina van Plushop ziet de aangeboden producten binnen Facebook en kan hier ook een mening over geven met de Like knop zodat vrienden van de gebruiker over het product geïnformeerd worden. Ook kan er doorgeklikt worden om meer informatie te zien. En natuurlijk is er de bestel button om meteen te bestellen.
5 tips voor een Facebook shop
- Bied een selectie van je assortiment aan. Honderden producten aanbieden op één Facebook pagina is te onoverzichtelijk. Beter is dan om meerdere (thema) pagina's te maken.
- Biedt producten exclusief op Facebook aan.
- Social media en social shopping gaat niet alleen over verkopen maar ook over informeren. Geef ook achtergrond informatie en tips over gebruik.
- Promoot je Facebook outlet op Twitter, je weblog en via Facebook advertenties.
- Wacht niet af tot anderen succesvol zijn maar ga aan de slag en doe ervaring op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten