donderdag 1 september 2011

Gaat Facebook de website vervangen?

Facebook wordt razend snel populair in Nederland. In de afgelopen maanden nam het aantal gebruikers in Nederland met ruim 1 miljoen toe tot bijna 5 miljoen. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 700 miljoen gebruikers.

Onlangs verving een Japanse gemeente haar website door een Facebook pagina. Burgemeester Keisuke Hiwatashi van Takeo, een Japanse stad in Saga Prefecture op het eiland Kyushu, had er moeite mee dat mensen anoniem of onder een schuilnaam reacties op de gemeente websites achterlieten.

"Als mensen hun mening geven of vragen beantwoorden moeten ze hiervoor ook de verantwoordelijkheid als volwassene voor nemen door gebruik te maken van hun echte naam" zegt de burgemeester tijdens de persconferentie waar de gemeente de migratie aankondigt van hun traditionele website naar Facebook.

Ook de website http://www.america.gov maakte de overstap van een traditionele website naar social media.


Fanpage


Met een Facebook Page kan elk bedrijf of organisatie zich presenteren op Facebook. Op de Page kan informatie geplaatst worden over het bedrijf, producten, diensten, nieuws en evenementen. De Page kan een eigen url krijgen waarmee de pagina makkelijk te bezoeken is, bijvoorbeeld www.facebook.com/Starsale

Door het toevoegen van tabs kunnen sub-pagina's toegevoegd worden zoals een menu-structuur op een traditionele website. Op deze sub-pagina's kun je interactieve onderdelen plaatsen zoals formulieren voor bestellingen en reserveringen, video's met productinformatie en aanbiedingen uit je webshop.

Facebook Pagina's worden goed geïndexeerd door Google waardoor de vindbaarheid van je merk en organisatie verbeterd. En je kunt adverteren op Facebook waarbij je heel specifiek je doelgroep kunt selecteren.

Bezoekers van de Pagina kunnen fan worden door op de "Like" (of "Vind ik leuk") knop te klikken. Hiermee krijgen zij in hun eigen nieuwsoverzicht berichten van de Page eigenaar. Een bedrijf of organisatie kan dus blijven communiceren met de doelgroep zonder dat een actief bezoek aan de Page of website nodig is.

Page of Website


Gaat de Facebook Page de website dus vervangen? Niet op korte termijn verwacht ik. Maar een Facebook Pagina is in principe net zo'n verplichte kost als een website. En het commerciële belang kan op korte termijn wel eens veel groter zijn dan die van een website.

Ook de webshop zal snel zijn weg vinden naar Facebook omdat zich daar nu eenmaal grote aantallen potentiële klanten bevinden.

Wie meer wil weten over de professionele toepassing van Facebook en andere social media verwijs ik naar de website of Facebook pagina van Starsale B.V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten