Google AdWords advertenties zijn die kleine tekstadvertenties die naast en boven de zoekresultaten in de Google zoekmachine worden weergegeven. Deze advertenties worden getoond op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. De adverteerder betaald pas voor de advertentie als er op geklikt wordt.
En als je denkt dat niemand op die kleine advertenties klikt heb je het mis. Google maakt naar schatting 90% van haar winst met AdWords en dat is ca. $800.000.000,- per maand. Omdat mensen nu eenmaal op die advertenties klikken.
130 tekens
Een AdWords advertentie bestaat uit maximaal 130 tekens. Het is dus belangrijk om duidelijke strategie te hebben waarbij het helder is wat u wilt bereiken. Mensen die zoeken op Google zijn hier slechts kort aanwezig op de pagina met zoekresultaten voordat ze ergens op klikken.Een advertentie is als volgt opgebouwd:
- Titel - deze moet kort maar krachtig zijn en meteen de aandacht trekken
- Weergave URL - het adres van de site dat aan de gebruiker getoond wordt
- 1e tekstregel - breng een voordeel onder de aandacht
- 2e tekstregel - plaats hier een call-to-action
Google AdWords in 4 stappen.
1. Bepaal je strategie
Voordat je begint met het maken van een advertentie is het goed eens rond te kijken naar advertenties van concurrenten. Verkoop je fietsen? Type dat dan eens in Google in en kijk wat er gebeurd. Als je klant gaat vergelijken kun je deze dan een directe meerwaarde bieden?
Mogelijke voordelen zijn kortingsacties, gratis bezorging, goede service, voorraad, etc. Als je zo’n voordeel kunt bieden moet dat vermeld worden in de advertentietekst.
2. Structureer je advertentie
Het is belangrijk dat de zoekwoorden in de advertentie categorie voorkomen in de advertentietekst. Op deze manier zorg je er voor dat internetgebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn.
Neem het betreffende zoekwoord op in de titel en herhaal bij voorkeur een keer in de advertentietekst. Het woord in de advertentietekst dat exact overeenkomt met het zoekwoord in de zoekopdracht wordt automatisch vetgedrukt weergegeven waardoor de aandacht hierop wordt gevestigd.
Gebruik de tweede regel van de advertentie voor een Call To Action. Spoor de gebruiker aan om iets te doen: ‘Koop nu’, ‘Bestel hier’ of ‘Klik hier’.
3. Vergroot je zichtbaarheid
{Keyword: Fiets} Te koop
Als iemand zoekt op het woord ‘rijwiel’ dan wordt de advertentie weergegevens als
Rijwiel Te koop
Als het zoekwoord te lang is voor de titel dan wordt de advertentie weergegeven als
Als het zoekwoord te lang is voor de titel dan wordt de advertentie weergegeven als
Fiets Te koop
Er zijn 3 varianten van deze code (let op de hoofdletters in het woord Keyword):
{keyword: Fiets} Te Koop weergave: fiets Te Koop
het zoekwoord wordt onveranderd gebruikt in de advertentie
{Keyword:Fiets} Fiets weergave: Fiets Te koop
de eerste letter van het eerste woord is een hoofdletter
{KeyWord:Fiets} Te koop weergave: Fiets Te Koop
de eerste letter van elk woord is een hoofletter
Gebruik voor elke advertentie categorie twee advertenties. Je kunt de verschillende advertenties testen en vergelijken . Bij de campagne instellingen geef je dan aan dat de advertenties gelijkmatig moeten worden weergegeven. Na een evaluatie periode kun je bepalen welke advertentie het meest effectief is. Bij een duidelijke winnaar kun je de andere advertentie stopzetten.
Door advertenties regelmatig te testen verbeter je de prestaties van campagnes op de lange termijn.
Er zijn 3 varianten van deze code (let op de hoofdletters in het woord Keyword):
{keyword: Fiets} Te Koop weergave: fiets Te Koop
het zoekwoord wordt onveranderd gebruikt in de advertentie
{Keyword:Fiets} Fiets weergave: Fiets Te koop
de eerste letter van het eerste woord is een hoofdletter
{KeyWord:Fiets} Te koop weergave: Fiets Te Koop
de eerste letter van elk woord is een hoofletter
4. Test de effectiviteit van je advertenties
Gebruik voor elke advertentie categorie twee advertenties. Je kunt de verschillende advertenties testen en vergelijken . Bij de campagne instellingen geef je dan aan dat de advertenties gelijkmatig moeten worden weergegeven. Na een evaluatie periode kun je bepalen welke advertentie het meest effectief is. Bij een duidelijke winnaar kun je de andere advertentie stopzetten.
Door advertenties regelmatig te testen verbeter je de prestaties van campagnes op de lange termijn.
Leuk artikel Peter!
BeantwoordenVerwijderenVooral het testen van de effectiviteit van je advertenties wordt nog veel onderschat. We hebben zojuist zelf een stukje geschreven hoe je meerdere elementen van advertenties tegelijk kunt testen. Mocht je er interesse in hebben, dan vind je het artikel hier: http://www.easy.nl/2012/08/adwords-advertentieteksten-analyseren-4-handige-tips-deel-1