woensdag 4 juli 2012

4 tips voor een succesvolle Google AdWords advertentie



Google AdWords advertenties zijn die kleine tekstadvertenties die naast en boven de zoekresultaten in de Google zoekmachine worden weergegeven. Deze advertenties worden getoond op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. De adverteerder betaald pas voor de advertentie als er op geklikt wordt.

En als je denkt dat niemand op die kleine advertenties klikt heb je het mis. Google maakt naar schatting 90% van haar winst met AdWords en dat is ca. $800.000.000,- per maand. Omdat mensen nu eenmaal op die advertenties klikken.

130 tekens

Een AdWords advertentie bestaat uit maximaal 130 tekens. Het is dus belangrijk om duidelijke strategie te hebben waarbij het helder is wat u wilt bereiken. Mensen die zoeken op Google zijn hier slechts kort aanwezig op de pagina met zoekresultaten voordat ze ergens op klikken.

Een advertentie is als volgt opgebouwd:
  • Titel - deze moet kort maar krachtig zijn en meteen de aandacht trekken
  • Weergave URL  - het adres van de site dat aan de gebruiker getoond wordt
  • 1e tekstregel - breng een voordeel onder de aandacht
  • 2e tekstregel - plaats hier een call-to-action

Google AdWords in 4 stappen.


1. Bepaal je strategie


Voordat je begint met het maken van een advertentie is het goed eens rond te kijken naar advertenties van concurrenten. Verkoop je fietsen? Type dat dan eens in Google in en kijk wat er gebeurd. Als je klant gaat vergelijken kun je deze dan een directe meerwaarde bieden?

Mogelijke voordelen zijn kortingsacties, gratis bezorging, goede service, voorraad, etc. Als je zo’n voordeel kunt bieden moet dat vermeld worden in de advertentietekst.

2. Structureer je advertentie


Het is belangrijk dat de zoekwoorden in de advertentie categorie voorkomen in de advertentietekst. Op deze manier zorg je er voor dat internetgebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn.

Neem het betreffende zoekwoord op in de titel en herhaal bij voorkeur een keer in de advertentietekst. Het woord in de advertentietekst dat exact overeenkomt met het zoekwoord in de zoekopdracht wordt automatisch vetgedrukt weergegeven waardoor de aandacht hierop wordt gevestigd.

Gebruik de tweede regel van de advertentie voor een Call To Action. Spoor de gebruiker aan om iets te doen: ‘Koop nu’, ‘Bestel hier’ of ‘Klik hier’.

3. Vergroot je zichtbaarheid


Dynamische zoekwoorden (Google noemt ze jokertekens) zijn een andere manier om de aandacht op je advertentie te vestigen. De term waarna de internetgebruiker zoekt wordt automatisch in de getoonde advertentie geplaatst.

Hiervoor kun je de volgende code gebruiken:

{Keyword: Fiets} Te koop
Als iemand zoekt op het woord ‘rijwiel’ dan wordt de advertentie weergegevens als
Rijwiel Te koop

Als het zoekwoord te lang is voor de titel dan wordt de advertentie weergegeven als
Fiets Te koop

Er zijn 3 varianten van deze code (let op de hoofdletters in het woord Keyword):

{keyword: Fiets} Te Koop weergave: fiets Te Koop
het zoekwoord wordt onveranderd gebruikt in de advertentie

{Keyword:Fiets} Fiets weergave: Fiets Te koop
de eerste letter van het eerste woord is een hoofdletter

{KeyWord:Fiets} Te koop weergave: Fiets Te Koop
de eerste letter van elk woord is een hoofletter


4. Test de effectiviteit van je advertenties


Gebruik voor elke advertentie categorie twee advertenties. Je kunt de verschillende advertenties testen en vergelijken . Bij de campagne instellingen geef je dan aan dat de advertenties gelijkmatig moeten worden weergegeven. Na een evaluatie periode kun je bepalen welke advertentie het meest effectief is. Bij een duidelijke winnaar kun je de andere advertentie stopzetten.

Door advertenties regelmatig te testen verbeter je de prestaties van campagnes op de lange termijn.

€100 gratis advertentie tegoed

Google strooit kwistig met vouchers voor €50 advertentie tegoed voor nieuwe gebruikers. Bij Google Engage agenten kun je zelfs een voucher krijgen met €100 advertentie tegoed. Heb je hier belangstelling voor of heb je behoefte aan professionele begeleiding bij het opzetten van een Google AdWords campagne? Neem dan contact op met de specialisten van Starsale B.V.

1 opmerking:

  1. Leuk artikel Peter!
    Vooral het testen van de effectiviteit van je advertenties wordt nog veel onderschat. We hebben zojuist zelf een stukje geschreven hoe je meerdere elementen van advertenties tegelijk kunt testen. Mocht je er interesse in hebben, dan vind je het artikel hier: http://www.easy.nl/2012/08/adwords-advertentieteksten-analyseren-4-handige-tips-deel-1

    BeantwoordenVerwijderen