donderdag 1 maart 2012

Checklist voor de nieuwe Timeline voor Facebook Pagina's.

Facebook introduceert in maart de Timeline voor Facebook Pagina's. Tijdens de introductie periode kunnen beheerders zelf kiezen wanneer ze omschakelen maar op 31 maart zal Facebook alle pagina's omzetten naar het Timeline formaat.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de pagina van Restaurant De Oude Apotheek in Losser ziet de huidige pagina er zo uit:


Beheerders zien boven aan de pagina een melding over de introductie van de nieuwe opmaak. Door op Preview te klikken wordt de nieuwe opmaak getoond, en die ziet er zo uit:


Coverfoto

Boven aan de pagina staat een uitleg voor beheerders die "gewone" bezoekers en fans niet zien. Je ziet dat de ruimte rondom de profielfoto standaard leeg is. Hier kun je een zgn. coverfoto plaatsen, zoals ik gedaan heb op de pagina van Starsale.


De coverfoto is dus prominent aanwezig op de nieuwe Facebook pagina en die kun je regelmatig wijzigen. Facebook geeft wel restricties aan voor de cover foto:
  • geen prijzen van producten en geen verkoop informatie (dus niet "€100 korting op de workshop Social Media"
  • geen contact informatie zoals website adres, e-mail adres, telefoonnummers etc. Deze horen in de "Algemene gegevens"
  • geen pijltjes naar de Like button of andere Facebook functies
  • geen "call to action" zoals KOOP NU of GEEF HET DOOR AAN VRIENDEN
Dus alleen foto's met eventueel je logo. Hier wat voorbeelden:

 
    

Timeline

Het concept van de timeline is dat alle gebeurtenissen van je bedrijf vanaf de oprichting tot heden worden gedocumenteerd. Dit zijn bijvoorbeeld product aankondigingen, evenementen, persberichten, publicaties, jubilea etc. 

Meer dan ooit zal je timeline relevante informatie moeten bevatten en vooral niet te veel. Facebook adviseert 1 update er dag. Eén van de updates kun je boven aan de timline vastpinnen zodat deze een week lang goed zichtbaar is. Dit doe je met de functie "vastmaken aan de bovenkant" nadat je de update geplaatst hebt. Op het moment dat je een andere update vastpint wordt de vorige pin weer losgemaakt.

Checklist omschakelen naar de Facebook Timeline
  1. Zorg voor een pakkende en relevante coverfoto van 851 x 315 pixels
  2. Zorg voor een duidelijke profiel foto van 180 x 180 pixels. In de updates wordt deze verkleint weergegeven als 32 x 32 pixels
  3. De landing page tab verliest zijn functie, overweeg om deze te verwijderen
  4. De apps rechtsonder de cover kun je herschikken. Verwijder niet gebruikte en niet relevante apps en plaats de belangrijkste bovenaan. Je kunt hier max. 12 apps opnemen
  5. Plaats max. 1 keer per dag een bericht. Als je niets relevants te melden heb doe dat dan ook niet. Op Twitter kun je dit wel af en toe doen maar op de Facebook Timeline niet. Een bericht kan zijn:
    • status: Een tekst of een link naar een website (weblog
    • foto: een of meerdere afbeeldingen
    • vraag: een vraag of enquête
    • mijlpaal: beschrijf een belangrijke gebeurtenis (opening nieuwe vestiging, nieuwe sales manager, nieuw product) en voeg een foto toe.
  6. Kies elke week één van je updates die je vastpint boven aan de pagina (vastmaken aan de bovenkant)
  7. Beheer je pagina met de knop "administratiepanel" rechtsboven op de pagina
  8. Zorg voor aantrekkelijke inhoud. Volgens Facebook hebben updates met een fotoalbum of afbeelding 2x keer zo veel effect
Wie meer wil weten of de professionele toepassing van Facebook verwijs ik naar de workshop Mastering Facebook van Starsale.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten