zondag 25 maart 2012

8 tips voor zakelijk Twitteren

Veel ondernemers zien de noodzaak van actief social media gebruik in. Facebook en Twitter zijn de meest gebruikte tools.

In de praktijk zie ik dat veel ondernemers een Twitter account aanmaken en zonder enig plan er lustig op los twitteren. Niets mis mee als je toch niets beters te doen hebt. Maar als je doel is om meer klanten en omzet te bereiken kun je beter planmatig te werk gaan.

1. Laat zien wie je bent

Bij berichten die je plaatst wordt de foto weergegeven die in je profiel staat. Heb je geen foto toegevoegd dat staat er een ei. En je wilt vast niet als ei gezien worden. Zorg daarom voor een duidelijke en herkenbare foto. Het liefst van jezelf, eventueel het logo van je merk of bedrijf. Maar vergeet niet dat mensen graag zaken doen met mensen. Zeker op sociale netwerken.

2. Zorg voor een complete en relevante bio

De bio is een korte tekst die getoond wordt als iemand op je naam klikt. Je krijgt van Twitter 160 tekens om te vertellen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Zorg er voor dat belangrijke sleutelwoorden voorkomen in je bio. Behalve als je een handwerkwinkel hebt zou ik niet vermelden dat je zo leuk kunt breien maar dat je expert bent op het gebied van personeelswerving (bijvoorbeeld).

In onderstaand profiel is het duidelijk wie het is (@karinkeur) wat ze doet en welke expertise en intreresses ze heeft. De link naar www.loes.nl leidt je naar de plek waar je zijn moet over #opvoeden #jeugd en #gezin


3. Maak slim gebruik van tools

Voordat je het weet ben je de hele dag bezig met social media. Maar je moet ook nog wat geld verdienen. Door slim gebruik te maken van de juiste tools kun je niet alleen veel tijd besparen maar ook veel efficienter twitteren. In het artikel "5 tools voor optimaal Twitter gebruik" geef ik een aantal voorbeelden.

4. Luister ook naar anderen

Het is niet alleen interessant om te twitteren maar ook om de tweets van anderen te lezen. Op Twitter worden namelijk vragen gesteld en koopsignalen afgegeven en die wil je als ondernemer graag oppikken.

Meer hierover lees in het artikel "Twanvassen: sales leads zoeken en vinden met Twitter".

5. Social media is sociaal

Als je alle tools en tips van punt 3 goed hebt toegepast beschik je een geoliede Twitter machine. Maar vergeet niet om af en toe iets van jezelf te laten zien op deze sociale media. Dat er ook nog een mens achter al die berichtjes zit maakt je extra interessant. Dus de geoliede Twitter machine voorziet je doelgroep op het juiste moment van de juiste informatie

Je mag dus rustig eens melden dat je zin hebt in koffie, dat je in een restaurant achter een heerlijk diner zit of dat je met een lekker band langs de A1 staat. Allemaal heel menselijk.


Met je smartphone kun je eenvoudig tweets met of zonder foto's plaatsen, maak daar af en toe gebruik van. Overdrijf het niet maar probeer de juiste balans te vinden.

6. Betrek je volgers

De meeste ondernemers Twitteren met als doel meer klanten in de (web)shop en meer omzet. Dit bereik je niet alleen door berichten te sturen maar juist door je volgers te betrekken bij je activiteiten. In het artikel
"De 4 vormen van engagement op Twitter" ga ik dieper in op engagement, oftewel betrokkenheid.

7. Foto's en video's zijn interessant

Veruit de meest populaire content op internet zijn foto's en video's. Op Twitter kun je deze eenvoudig toevoegen via foto sites als Flickr.com of Picasa en video sites als YouTube en Vimeo. Op deze websites kun je foto's en video's uploaden en verzamelen die over je bedrijf, product of merk gaan. Van daaruit kun je ze delen via Twitter, Facebook en Pinterest.

8. Weet wat je doel is

Door vooraf doelen te bepalen kun je je boodschap (je tweets) daarom afstemmen. Wil je meer fans op je Facebook pagina om die in een bepaald seizoen een speciale aanbieding te doen? Wil je dat je vaste klanten je volgen en jouw boodschap doorgeven aan hun netwerk? Of wil je meer bezoekers in je webshop of in je winkel?

Als je weet wat je met Twitter wilt bereiken kun je de inhoud van je bericht daarop afstemmen. Voeg een link toe naar je webshop, website, actiepagina of Facebook pagina. En zorg voor een aantal relevante sleutelwoorden in je bericht.

Iemand die meer deelnemers voor zijn workshops wil kan het volgende bericht twitteren:


In deze tweet staat duidelijk wat de boodschap is en wat de vervolgactie is. Wil je meer weten over de zakelijke toepassing van social media? Schrijf je dan in voor een van onze workshops.

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten